zondag 5 maart 2017

Het taboe op het slikken van antidepressiva

Niet alleen ben ik enigszins geschrokken van het feit dat er zoveel reageerders ervaring hebben met antidepressiva, ook irl blijken er enkele gebruikers te zijn waarvan ik het niet wist. Uiteraard hoef je niet aan jan en alleman te vertellen wat je dagelijks voor medicijnen slikt, maar ik was oprecht verbaasd. Hun verhaal werd mij toevertrouwd nadat ik mijn relaas had verteld.  Een van de gebruikers merkte -terecht denk ik- op dat er nogal een taboe is op het slikken van antidepressiva. Zij had het idee dat als je zegt dat je een antidepressivum slikt het voor anderen een soort van bevestiging is dat je officieel niet helemaal spoort.

Ook heb ik uit verschillende hoeken de vraag gekregen wat ik daar nu van vond, een antidepressivum slikken. Vooral een van mijn familieleden maakte het nogal bont door de manier waarop ze haar vragen op me afvuurde. Het klonk in mijn oren alsof ik xtc o.i.d was gaan slikken en ik voelde me bijna een junk terwijl ik gewoon een regulier pilletje slik voor mijn gezondheid. Wat mij betreft niets anders dan dat je als diabeet insuline nodig hebt.


De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik in mijn gezonde leven ook nogal anders dacht over allerlei zaken betreffende fysieke en mentale gezondheid. Maar als ik iets heb geleerd van mijn ziek zijn is dat je pas weet waarover je praat als je het zelf aan den lijve hebt ondervonden. Ik heb daarom al een hele poos geleden veel zo niet al mijn (voor)oordelen overboord gemikt.


Voor degene die mij volgen: het gaat nog steeds best goed met mij. Uiteraard met ups en downs, maar dat is bij mijn gezonde medemens vast ook het geval.

11 opmerkingen:

  1. Fijn toch! Ik heb het ooit ook eens geslikt maar werd er niet vrolijk(er) van. Ik ben altijd blij als mensen medicijnen slikken en het helpt. Daarvoor zijn ze toch bedoeld denk ik dan? En fijn dat het jou helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, ik ben ook zo blij dat ik me beter voel.

      Verwijderen
  2. Er heerst inderdaad nog een behoorlijke taboe op. Zonde, want er zijn zoveel mensen die er baat bij hebben. Ik slik zelf ook een lage dosering, maar dan voor de pijn.
    Fijn dat het in het algemeen goed met je gaat!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het vooral geen schande. Als je hoge bloeddruk hebt of het aan je hart hebt, slik je ook medicijnen. Dus dat taboe snap ik echt niet.
    Fijn dat het met jou best goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik dus ook, je slikt gewoon een medicijn waardoor je minder klachten hebt.

      Verwijderen
  4. Iemand zei laatst vol trots tegen me: 'Ik slik helemaal geen medicijnen!' Alsof dat iets is wat je op persoonlijke titel kunt winnen. Je krijgt iets op je bord geserveerd en daar moet je het als mens mee doen.
    AD slikken is bij velen een taboe, terwijl het gewoon een aanvulling is van een stof die je hersenen te kort komen. Je vult iets aan wat onvoldoende wordt aangemaakt.
    Ik ben blij dat het middel er is. Die chemische gelukspil maakt mij het leven een stuk gemakkelijker. En daar hebben we alle recht op. Ook jij! Ik vind je een superwoman. Danoontje Powerrrrrr!
    Dikke kus ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eens ooit een blog geschreven over het feit dat er mensen zijn die er trots op zijn dat ze nooit iets mankeren. Alsof je daar per definitie altijd zelf iets aan kunt doen?!?

      Verwijderen
  5. Ik hou er niet van om medicijnen te slikken is ook een vaak gehoorde opmerking.
    Nou zeg ik dan ik ben er dol op.
    Ik slik al heel lang anti depressiva en als er iemand zich daar niet voor geneert dan ben ik het wel.
    Ik heb dat heel eerlijk nooit begrepen.
    En ach achter mijn rug om zullen ze vast wel iets zeggen maar het maakt mij niet uit. Het heeft mij mijn leven gered in ieder geval.
    Ik hoop dat je je nu veel beter voelt en dat je ook de lente in je lijf en hoofd voelt. liefs en veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi, ik heb net je blog ontdekt en lees je posts met veel "plezier" (herkenning). succes en sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen