maandag 21 november 2016

Uit balans

Al een hele tijd zijn er problemen binnen het gezin die voortdurend in mijn gedachte zijn. Ik sta er mee op en ik ga ermee naar bed.

Omdat ik er zelf niet uitkwam heb ik hulp gezocht bij de praktijkondersteuner GGZ van mijn huisarts. Zij liet me inzien dat ik klem zit, dat ik hier zelf weinig aan kan doen en dat wát gebeurt is in het verleden ik niet meer kan terugdraaien. Mijn doel is nu zo goed mogelijk met de huidige toestand omgaan. En dat valt niet mee.
In het vervolg daarop bracht ik ter sprake dat ik nogal snel en ook finaal instort bij problemen in mijn omgeving. Gedoe binnen het gezin, zieke poezenbeesten, ik krijg nauwelijks nog een hap door mijn keel en doe geen oog meer dicht. Zo was ik vroeger -in mijn gezonde leven- niet, in ieder geval zeker niet in deze mate. Ik heb daar veel last van. Zelf had ik al bedacht dat dat komt omdat ik tegenwoordig zeeën van tijd heb om overal lang en uitgebreid over na te denken. En wat je aandacht geeft groeit, ook zaken die je liever niet ziet groeien.
De praktijkondersteuner kwam met nog een verklaring: ik ben niet in balans. Veel dingen waar ik gelukkig of gewoon blij van werd kunnen niet meer. Ook heeft mijn zelfvertrouwen een flinke deuk opgelopen sinds ik ziek en afgekeurd thuis ben. Maar dat soort zaken tezamen zorgen er normaal gesproken voor dat je een stabiele basis hebt. Dat je tegen een stootje kan als er nare dingen in je omgeving gebeuren.
Echter mijn balans is nogal wankel, ik moet vaak alle zeilen bij zetten om overeind te blijven. Een zuchtje tegenwind en ik ga genadeloos kopje onder.
Toen ik, alweer zo lang geleden, besloot om niet depressief te worden had ik me niet gerealiseerd dat ik hiervoor zo lang en zo hard zou moeten werken. En het houdt maar niet op.

14 opmerkingen:

  1. He wat naar voor je zeg! Cliche maar herken je onbalans. Ook ik heb hulp gezocht toen ik zo uit balans was. Rouw over het verlies van mijn werk, leren accepteren dat je ziek bent, stukje jeugd, overgang maakte het allemaal niet tot een feest. Ik ben er nog niet maar hulp zoeken was wel heel goed. Xxxx dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik heb in het verleden ook al een poos een coach gehad die me veel heeft geholpen. Nu zat ik echter alweer een hele poos echt vast dus ik wilde weer graag iemand om mee te praten.

      Verwijderen
  2. Hoi Lieve Karin,

    Dit is echt zwaar kl*te en nog zacht uitgedrukt.
    Wat zij jouw vertelde had je zelf niet zo iets van die inzichten had ik zelf ook al bedacht?
    Petje af trouwens dat je iemand bent gaan zoeken om mee te gaan praten. Die stap wilt mij nog niet lukken maar meer met hoe het voorheen ging.

    Het enige wat ik je kan geven is een knuffel. Hoe vol! Sterkte Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij kan mijn problemen ook niet oplossen maar soms helpt het wel als er iemand objectief met je meekijkt of je een spiegel voorhoudt. Het lucht mij sowieso op om over mijn gevoelens te praten met een hulpverlener. Tsja en of het klikt met de hulpverlener is altijd afwachten maar ik ben erg tevreden over de praktijkondersteuner GGZ van mijn huisarts.

      Verwijderen
    2. Dat mee kijken objectief is super fijn. Schreef ook nergens dat zij jouw probleem op kon lossen.
      Het is al heel prettig om gewoon te kunnen praten en dat het klikt je bent het even kwijt.

      Ja ik weet ik kom nooit meer op blogger ook niet op mijn eigen blog, sorry daarvoor. Vandaag had ik zoiets laat ik eens kijkje nemen. Gelukkig is het geen verplichting

      Gaat je goed!!

      Verwijderen
    3. Dank je Debby, ik principe schrijf ik ook niet meer maar soms moet er een en ander op papier.

      Verwijderen
  3. Heel erg vervelend dat je zo uit balans bent. Wel begrijpelijk natuurlijk. Goed van je dat je hulp bent gaan zoeken. Hopelijk helpt zij je om je snel weer wat beter te laten voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het leven valt wel maar niet mee... Je zit in een vieze cirkel en hoe je erin terecht gekomen bent, weet je wel, maar nu er weer uit zien te komen is een ander verhaal.
    Sinds ik dat kPNI-programma volg ben ik ontzettend vooruit gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik al ruim vier jaar in therapie zit om mijn geschiedenis een plek te geven.
    Geef de moed niet op! Blijf hopen! Hoe banaal de worden ook klinken, ze zijn wel waar. Maar ik weet hoeveel kracht het kost om energie te steken in dingen waar je de energie niet voor hebt. En energie om leuke activiteiten te ondernemen heb je ook niet.
    Je eerste stap heb je gezet: hulp gezocht.
    Is er iets simpels wat je kunt doen waar je blij van wordt? Mandala's tekenen, droedelen, fotograferen, een (gratis) web-cursus volgen, muziek draaien, filmpjes kijken op youtube of Netflix? Afleiding zoeken bij een depressie helpt.
    Als ik iets voor je kan doet, laat het me weten!
    Een heel dikke knuffel ♥ ♥ ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi lieve Mirjam, inderdaad, het leven valt wel maar niet mee. Voor mij niet, maar voor jou ook niet. We proberen er allebei het beste van te maken en dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.
      Ik doe wel dingen die ik leuk vind zoals wandelen in de natuur, fotoboeken en video's maken, postcrossing en nog wat dingen die ik vanaf mijn bank kan doen. Maar ik mis iets waar ik me echt op kan verheugen zoals een vakantie of een ander groot evenement waar ik naar uit kan kijken. Maar dat zit er gewoon niet meer in en soms komt dat keihard binnen.
      Liefs xxx

      Verwijderen
  5. Ik lees dit nu pas... vervelend om te lezen. Je verdient bergen balans.
    Dikke knuffel!
    M. (Je nieuwe FB vriendje)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je M. Leuk dat je eindelijk FB hebt :-)

      Verwijderen
  6. He gats wat ontzettend verdrietig dat het zo gaat. Inmiddels een maand verder, dus hopelijk wel verbetering?

    Ik wens jou en de jouwen in ieder geval heel fijne feestdagen en alle goeds voor 2017!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Mrs. T. Helaas gaat het niet beter maar nog slechter...

      Verwijderen