zondag 29 mei 2016

Het jaloerse duiveltje

Na het vorige schrijfsel ging het een tijdlang best goed met mij. Ik heb ervan genoten. Tot een week of drie vier geleden, toen kwam er de klad weer in. Niks aan te doen maar wel balen. Ik heb reeds menig uitje gecanceld of vooruit geschoven hopende op betere tijden.

Al een hele poos ben ik best tevreden dat het gaat zoals het gaat. Ik vind het fijn om alleen thuis te zijn. Niks moet, ik kan zelf kiezen wat ik ga doen of juist niet ga doen. Ik poets het huis, doe de boodschappen en kneuter of fröbel wat. Ook aan lekker en gezond koken zonder zakjes en pakjes beleef ik tegenwoordig veel plezier.
Toch zo af en toe ontwaakt er een duiveltje in mij, een heel jaloers duiveltje. Ik hoor fantastische verhalen van familie en vriendinnen die de meest verre bestemmingen bezoeken terwijl ik het leven leid van een hoogbejaarde. Ik zie foto’s van avontuurlijk oorden die ooit ook op mijn verlanglijstje prijkten terwijl ik het tegenwoordig moet doen met een wandeling op de hei. Ik doe enthousiast want ik luister graag naar hun verhalen maar diep in mijn hart wil ik dat ook. Ik ben jaloers.
Normaal gesproken zou ik nu, eind mei/begin juni ook op vakantie zijn geweest. Godzijdank ben ik gewoon thuis. Ik voel me niet goed en ben blij dat ik niet mijn koffer heb hoeven pakken en een vermoeiende reis heb hoeven ondergaan. Dat ik gewoon lekker in mijn stille huis op mijn eigen bank mag blijven hangen. Desondanks zou ik natuurlijk nog liever met een gezond lijf naar het einde van de wereld zijn gereisd.
De opmerking dat ik nooit meer op vakantie wil is er best wel ingeslagen. Zowel hier op dit blog als in real life. Vooral voor mijn gezonde medemens was het nogal shocking te horen dat op vakantie gaan voor mij behoorlijk uitputtend is. Dus een rondreis door Canada of de Lofoten kan ik echt van mijn toch al drastisch ingekorte bucketlist schrappen. Dat gaat gewoon nooit meer gebeuren.

17 opmerkingen:

  1. Ik vond het ook nogal wat toen. Heftig. Ik fun je betere tijden weer. En snel ook! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het gevoel dat ik maar half leef, dat alle leuke dingen langs me heen gaan. Mijn buckit-list is al jaren een fuk-joe-list en nog steeds went het niet. Iedere dag weer loop ik tegen mijn eigen grenzen aan. Ik ben geen jaloers mens maar ik kan me helemaal vinden in je blog.
    Dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee zielen een gedachte lieve Mirjam. Een 'fuk-joe-list' haha, die ga ik onthouden.

      Verwijderen
  3. Heel erg begrijpelijk dat je jaloers bent. Echt heel naar dat vakanties er niet meer inzitten voor je. :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat blijft balen. We proberen het op te vullen met leuke daguitjes in Nederland.

      Verwijderen
  4. Wat een herkenning Karin! Ik ben ook graag thuis, doe wat ik wil en kan en dat is heerlijk. Maar tegelijk voel ik dat ik achteruit ga, ik ben zo intens moe.. Dat heb ik vaker gehad en ik weet/hoop dus dat dat wel weer bij draait. Maar die jaloezie die vreet ook aan mij. Als ik hoor dat er een stel dames gezellig bij elkaar zijn geweest dan had ik ook gevraagd willen worden.. ik weet dát ik dat helemaal niet had gekund maar toch.. het gevoel dat je zoveel leuks mist ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onlangs was er hier nog een groot feest in de familie. Iedereen was aan het feestvieren terwijl ik alleen thuis zat. Ja dan voel ik me echt wel een beetje zielig.

      Verwijderen
  5. Dat herken ik zo goed. Ik heb nog zoveel leuke dingen die ik wil waarvan ik weet dat gaat m niet worden. Net zoals mijn werk..dat mis ik ook nog steeds

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is en blijft moeilijk om dingen die je zo graag wilt van je lijst te moeten schrappen.

      Verwijderen
  6. ja zo herkenbaar. Ik probeer er niet te veel bij stil te staan, doe ik dat wel dan word ik heel erg boos/jaloers/verdrietig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig ben ik niet de enige die weleens jaloers is om dit soort zaken. Gedeelde smart is halve smart.

      Verwijderen
  7. Heel herkenbaar, die jaloersheid. Op vakantie kan ik gelukkig wel, maar geconfronteerd worden met dingen niet kunnen doen terwijl je ze graag zou willen (en leeftijdsgenoten wel doen) blijft moeilijk. Knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Adinda. Als je jonger bent zoals jij moet het nog moeilijker zijn om een aantal dingen al niet meer te kunnen.

      Verwijderen
  8. huh?? blog jij weer? ik moet nodig bijlezen x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat verdrietig zeg zulke dingen op te moeten geven.

    BeantwoordenVerwijderen