zondag 5 oktober 2014

Het familiediner

Vorige week was het familiediner. Dat klinkt als een programma van Bert van L. maar dat bedoel ik niet hoewel de sfeer er bij tijd en wijlen niet voor onder deed. In mijn familie is geen ruzie maar niet iedereen vindt elkaar even aardig als je begrijpt wat ik bedoel. Als we niet te lang en niet te vaak bij elkaar in een ruimte hoeven te vertoeven geeft dat geen problemen. Mijn moeder kwam eens op het onzalige idee om met de hele familie een lang weekend in een huisje te bivakkeren maar dat plan hebben we subtiel doch voorgoed uit haar hoofd gepraat.

In principe ben ik best tevreden met mijn familie. Met de meeste (schoon)brusjes heb ik een warme band maar enkelen vind ik een stuk minder sympathiek. Al lang geleden heb ik besloten om voor ‘de lieve orde en vrede’ te gaan. Ik denk namelijk dat het weinig toevoegt om aan mijn minder favoriete familieleden op te biechten wat ik werkelijk van hen vind. Ik heb dit in een ver verleden wel geprobeerd en dit beviel slecht. Het lost zelden iets op, meestal gaat het van kwaad tot erger en loop je uiteindelijk alsnog het risico om met Bert van L. op de bank te belanden.
Het probleem binnen mijn familie wordt veroorzaakt door enkele ego’s die vinden dat zij alles mogen zeggen. Die er blijkbaar genoegen in scheppen een sneer of rotopmerking te lanceren waarna het slachtoffer en de andere toehoorders nog minutenlang zitten na te schudden op hun stoel. Lang leve de sfeer... Ik analyseer me rot maar ik begrijp echt niet waarom de personen in kwestie dat doen. Als je niets leuks weet te zeggen hou dan maar liever je mond toch?  

                                                                               

9 opmerkingen:

  1. Mag ik hier uit opmaken dat je wel geweest bent? Gezellig he, die grapjassen en de rest, ze lachen wel maar ze zijn niet blij. En inderdaad je kunt beter je mond houden voor je het weet sta je in het middelpunt van hun belangstelling. Deze hobbel heb je weer genomen, op naar de volgende...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ben inderdaad geweest. Het diner is uiteindelijk naar 17.30 uur gezet met dank aan een van mijn zussen. Hoewel het best gezellig was (en dan vergeet ik voor het gemak de gemene opmerkingen) heeft het me toch weer enkele dagen bijtrekken gekost en ik vraag me serieus af of dat het waard was.

      Verwijderen
    2. Heeft je in ieder geval weer een stukje bewustwording opgeleverd; wat wil jij zelf en wat goed voelt voor jou, goed bezig!

      Verwijderen
  2. Ik ben rigoureuzer dan jij, ik kap alles af wat me moeite kost. Geen zin meer in. Ik heb dan ook nog maar een handjevol familie over dat ik wel eens zie. Bevalt me prima! Lekker rustig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, I know Sylvia, ik lees je blogjes :p. Sommige personen ben ik ook liever kwijt dan rijk. Maar feit is dat ik ze toch nog overal ga tegenkomen. Op verjaardagen of gewoon in de supermarkt en dat geeft dan ongemakkelijke situaties. Dus voor mij is dit de best keus.

      Verwijderen
  3. Ik kan eenzelfde reactie als Sylvia hierboven geven; ook ik kap dat soort flauwekul af. Ik heb dan ook geen contact meer met de broer en zus van mijn vader (en hun aanhang) en dat blijkt, voor mij, een hele goede beslissing te zijn geweest... Wel diep respect voor jou, dat je het 'voor de lieve vrede' op kunt brengen om ook met de wat minder sympathieke familieleden tijd door te brengen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja ach het went ;p. Mensen binnen mijn familie die ik minder sympathiek vind ga ik zoveel mogelijk uit de weg. Probleem is soms dat zij dat niet bij mij doen, en dat begrijp ik dan niet.

      Verwijderen
  4. Ik zag de titel en moest direct aan de EO denken. Daar wordt een mens niet vrolijk van ;-)
    Sommige mensen vinden zichzelf zo geweldig, dat het niet in hen opkomt, wat een ander van hen vindt. laat staan dat ze zich in een ander verplaatsen... Een gebrek in je ontwikkeling! Ik vind je houding heel knap, maar zou het zelf niet op kunnen brengen. Als iemand een nare opmerking maakt over iemand waar ik warme gevoelens voor koester, kan ik mijn kaken niet op elkaar houden. Al zou ik wel mijn best blijven doen de familie bij elkaar te houden, ik ga niet tot het uiterste.
    Mooi blog, Karin!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het me niet losliet waarom iemand zich zo gedraagt hebben we er gisteren nog eens uitvoerig over gedebatteerd. Conclusie was dat 1. de persoon in kwestie autistisch o.i.d. is (kan zich niet in een ander verplaatsen) of 2. in en in gemeen is.

      Verwijderen