zondag 14 september 2014

Onkruid

In groep 7 kregen mijn kinderen de opdracht een herbarium te maken. Een herbarium was in hun geval een verzameling gedroogde planten opgeplakt en bewaard in een multomap. Zo leerde ze wat er in hun omgeving groeide en bloeide, biologie in de praktijk zeg maar. Ik vond het een leuke opdracht en hielp fanatiek mee. Samen struinden we de omgeving af op zoek naar zo veel mogelijk plantjes. Zelfs in de auto lette ik meer op wat er in de berm groeide dan wat er op de weg gebeurde. Ook toen het herbarium van het jongste kind klaar was kon ik niet stoppen met het speuren naar onkruid. En nog steeds niet, verslaafd heet dat geloof ik. Ondertussen heb ik ruim 260 verschillende wilde planten verzameld, gedroogd en opgeplakt.
 
Lief wordt er soms wel een beetje gek van als ik tijdens het wandelen opeens weer met mijn neus in de berm duik of bijna in de sloot kukel omdat juist daar een plantje groeide dat ik nog niet in de collectie had. Ook als ik thuis mijn nieuwste plantjes op tafel uitspreid en het ongedierte alle kanten opkruipt wordt men daar niet blij van. 
Via verschillende internetpagina s, en mijn wilde-planten-boek heb ik mezelf geleerd hoe je de plantjes kunt onderscheiden. Determineren heet dat met een sjiek woord. Ik vind het machtig interessant. Meestal weet ik bij het zien van een plantje al wel tot welke familie deze behoort en stiekem vind ik dat best knap. Wat ik met al die kennis ga doen vroeg Lief me onlangs. Geen idee, maar mocht je ooit een wandeling met mij gaan maken krijg je een workshop wilde planten erbij, helemaal gratis en voor niks.

Dotterbloem en Knolboterbloem
 
Stinkende Gouwe en Ruige Klaproos






17 opmerkingen:

  1. Hoe je zomaar aan een leuke hobby kunt komen, kun je straks weer aan je kleinkinderen doorgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, het wachten is nu nog op de kleinkinderen :p.

      Verwijderen
  2. Wat leuk! M'n broer zou dit vast geweldig vinden. Hij studeert biologie en als we met hem erbij gaan wandelen krijgen we er ook altijd een gratis plantencursus bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat leuk zeg! Ik ben ook een plantenfan en weet er ook aardig wat van. Niet zoveel als jij wrs, maar toch. Wie weet, kunnen we een keer samen aan de wandel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet alleen veel van wilde planten. Van plantjes die gewoon in de tuin groeien weet ik een stuk minder helaas.

      Verwijderen
  4. Interessant! Zelf heb ik niet veel met plantjes enzo, maar het lijkt me wel erg gaaf om zelf te gaan zoeken naar wat voor onkruid je gevonden hebt. Fijn dat je er veel plezier aan beleeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er echt uren soms wel dagen mee zoet :-)

      Verwijderen
  5. Wat ontzettend leuk zeg, mijn stiefvader en ex waren bioloog en ik heb veel geleerd tijdens de wandelingen. Hier in de buurt hebben we een heemtuin waar ik graag mag wandelen, nu staan daar de bordjes bij ;-) dus dat is niet de uitdaging die jij zoekt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds ik verslaafd ben aan deze hobby blijft het me verbazen dat er enorm veel mooie wilde planten zo maar in de berm of in de sloot groeien.

      Verwijderen
  6. Wauw, wat knap en wat leuk. 260 soorten, ik doe het je echt niet na. Ik zou willen dat ik wat meer interesse had voor dit soort dingen :-). Mijn schoonvader is wel zo eentje. Die heeft een keer een hele vakantie gewijd aan het determineren van de noord-Noorse flora. Na vele wandelingen, honderden foto's en urenlang zoekwerk in de bibliotheek van Tromsø, hebben wij nu een mooi naslagwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb me beperkt tot de Nederlandse flora want anders was het einde helemaal zoek. Maar zo'n naslagwerk van de planten die in jullie omgeving groeien is onbetaalbaar.

      Verwijderen
  7. Leuk om te lezen hoe een hobby van jou is ontstaan!
    Ik ben zelf niet zo van de plantjes, maar ik vind het er op jouw foto's wel erg mooi uitzien. Echt mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh...je bent duidelijk een stap verder gevorderd dan ik! In de zesde klas van de lagere school had ik Meester Baan en van hem moesten we ook een herbarium aanleggen. Ik vond het een feest en geen onkruid was nog veilig. De laatste tien jaar heb ik er niets meer aan gedaan. En jouw collectie wordt een stuk mooier bewaard dan de mijne in plakboeken. Leuk!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij vroeger ook een herbarium hebt gemaakt. Jammer dat je er de laatste tijd niets meer aan hebt gedaan maar het is natuurlijk nooit te laat...

      Verwijderen
  9. Ik moest dat ook op de lagere school doen. Heb toen zelfs zo'n houten geval gekocht waartussen je de bloemen kon drogen. Maar niets voor mij zo'n hobby met tere en delicate bloemetjes. Ik gooi het trouwens liever in de pan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen