zondag 20 april 2014

Wat nou privacy?

Nog niet zo lang geleden kreeg ik van mijn huisarts de vraag of mijn medische dossier landelijk gedeeld mocht worden. Half Nederland is volgens mij tegen dus gemakshalve was ik dat ook. Aangezien ik toch wel nieuwsgierig was hoe het nou werkelijk zat heb ik me er in verdiept.

Twee van de meest genoemde nadelen van het Elektronische Patiënten Dossier zijn dat het kan worden gehackt en dat er te veel zorgverleners in het systeem kunnen en dat daardoor de privacy in het geding komt. Echter ik heb het gevoel dat mijn medische toestand al lang geen geheim meer is. Sinds het digitale tijdperk wordt mijn dossier –overigens zonder dat iemand dat ooit aan mij heeft gevraagd- gedeeld met een groot aantal andere huisartsen in de regio. Natuurlijk is dat niet heel Nederland maar toch. Ook zijn mijn raadselachtige klachten bekend in vier grote ziekenhuizen. In een grijs verleden heb ik zelf in een ziekenhuis gewerkt en ik was serieus dagen in shock toen ik ontdekte over hoeveel persoonlijke informatie ik kon beschikken, en zo dus ook mijn vele honderden collega’s. Bovendien kan een beetje slimmerik bij mijn zorgverzekering via de ingediende nota’s zelf bedenken waaraan ik zoal lijd.
Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is mijn toestand bekend bij mijn voormalige werkgever (met vestigingen door heel het land), prijkt mijn naam inclusief medische ellende in de database van het bedrijf dat de bedrijfsartsen leverde, de database van het re-integratiebureau (met verslagen die tezamen een heus boek vormen), de database van de verzekeringsmaatschappij die mijn uitkering dokt (kwam ik dus onlangs achter), en last but not least, heb ik een heul dik dossier bij het WUV. En voor het gemak vergeet ik maar even dit blog. Mijn hele hebben-en-houwen staat nog net niet in de krant. Daar kan best nog wel een EPD bij.
P.S. En iedereen heel fijne en zonnige Paasdagen.

12 opmerkingen:

  1. Helaas is het wel zo, er is niks geen privacy meer bij. Ook ik heb nee gezegd, omdat ik het echt niet wilde. Geen haar op mijn hoofd die maar anders dacht. Ik heb veel haar.
    Maar wat ik of een ander wilt maakt weinig uit want ze weten het gewoon.
    Ben afgelopen tijd in meerdere ziekenhuizen in het land geweest, ver van waar mijn huis staat. Niemand heeft ooit aan mijn gevraagd of ze mochten kijken in mijn dossier. Waarom zouden ze? Ze kunnen het gewoon al inzien als ze dat wilde. Tja en er hoeft maar een arts geschreven te hebben dat alles psychisch is en bij al de ziekenhuizen is het psychisch.

    Voor jullie ook fijne paasdagen! Lekker genieten van de zon die er is, heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk eerlijk gezegd dat jouw medische gegevens ongeveer net zo 'openbaar' zijn als de mijne, dat is het lot van iemand met chronische klachten die niet meer kan werken.

      Verwijderen
  2. ik ben deze week bij de huisarts geweest en duidelijk gezegd dat ik het niet wilde inclusief mijn gezin. Zelf deed ze er niets mee zei de huisarts maar overal waar ik bezwaar tegen kan maken doe ik.

    Fijne paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent de enige niet die er bezwaar tegen heeft gemaakt. In mijn 'onderzoek' naar het EPD kwam ik helemaal niemand tegen die het wel goed vond. Ik ben vast de enige in het EPD :-).

      Verwijderen
  3. Ik heb het ook niet gedaan. Ze vroegen het steeds bij de apotheek. Maar ach ja, er is zo veel gedoe rondom privacy tegenwoordig.... Ik probeer me er niet te druk om te maken, maar zeg wel overal nee op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het een idee (ik schrijf dit nu bij jou maar het is eigenlijk een algemene reactie) om eens te kijken wat het EPD je wél gaat opleveren in noodsituaties. Dus draai het eens om en bekijk het niet alleen van de negatieve kant.

      Verwijderen
  4. Hier in het dorp is de vraag nog niet gesteld en ik heb ook zo mijn bedenkingen. Maar aan de andere kant, je hebt tegenwoordig helemaal geen privacy meer. Ik weet dus nog niet wat ik ga antwoorden als de vraag gesteld gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt alle tijd om erover na te denken. Ook als je een besluit hebt genomen kun je dit weer wijzigen.

      Verwijderen
  5. Privacy...volgens mij hebben we dat verloren toen de computer zijn intrede deed. Elke arts kan doodleuk alle onderzoeken van mij napluizen. Op een uitzondering na: dokter House verstuurt op mijn verzoek geen uitslagen naar mijn huisarts. Heerlijk gevoel...De huisarts zegt toch dat alles tussen mijn oren zit. Hij heeft geprobeerd een stokje te steken voor de herhaalmedicijnen die ik nodig heb, maar een telefoontje van mij naar dokter House heeft dat veranderd. Zo'n fijne man! Tenminste een arts die achter me staat.
    Volgens mij wordt het aantasten van de privacy alleen maar erger en erger. Ik heb besloten me er niet over op te winden. Er zijn al zoveel dingen waar ik me over opwind ;-)
    Helaas ben ik te laat om je fijne paasdagen te wensen, maar ik hoop wel dat je hebt kunnen genieten van het weer!
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je gelijk hebt, dat wij onze privacy hebben verloren toen de computer zijn intrede deed. En inderdaad heb ik kunnen genieten van fijne paasdagen, hopelijk jij ook.

      Verwijderen
  6. Hoewel ik me er zeker van bewust ben/was dat privacy lang niet meer zo privé is als je toch zou mogen aannemen, vind ik dit verhaal toch eigenlijk best schokkend. Dat je informatie in allerlei databases is opgenomen vind ik persoonlijk echt veel en veel te ver gaan. Ik moet dan ook toegeven dat ik een beetje flabbergasted ben op het moment, om me vervolgens te realiseren dat mijn gevoel waarschijnlijk geheel in het niet valt bij wat het met jou doet/gedaan heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja erg hè. Er is een periode geweest dat ik me best heb zitten schamen voor de secretaresses e.d. die al mijn medische ellende moesten uittypen en dus ook lazen. Er zijn echt zoveel mensen die in mijn gegevens kunnen dat dat EPD mij dus ook niets meer uitmaakt.

      Verwijderen