zondag 13 april 2014

Onprettige verrassing

De telefoon gaat en ik neem op.

“Goedemiddag met A. van B. arbeidsdeskundige van X-verzekeringen, klopt het dat u een WIA uitkering heeft” (Arbeidsdeskundige? Was dat hoofdstuk niet klaar?)
“Ja, dat klopt, maar wie bent u precies?”

“De arbeidsdeskundige van de verzekering die uw uitkering betaalt”.
“Huh? Ik krijg mijn uitkering toch van het WUV?”

“Nee mevrouw, uw voormalig werkgever heeft een eigen risico voor het uitbetalen van zieke werknemers van 10 jaar en daarvoor hebben ze zich verzekerd bij X-verzekeringen.” (Wat?!? Ik was er van overtuigd dat mijn centjes van het WUV kwamen. Waarom heeft niemand mij dat ooit verteld?) 
Uw heeft een WGA*-uitkering omdat men nog verbetering van uw gezondheid verwacht en daarom wil ik graag weten hoe het momenteel met u gaat?” (Verbetering? Yeah, keep on dreamin.)

Omdat ik me net uit bed heb gesleurd en ik me ronduit beroerd voel, én omdat het gesprek me overvalt vertel ik met horten en stoten, wat snikken en een keertje extra diep ademhalen dat mijn leven momenteel geen feestje is.

”Het is mij helemaal duidelijk mevrouw, u komt in aanmerking voor een IVA*-uitkering. Deze is 5% hoger dan de WGA-uitkering en dus gunstig voor u.” (Nou dat zal me een fortuin zijn, die 5%. Maar ik krijg zo maar het gevoel dat X-verzekeringen er ook niet slechter van gaat worden.)
De arbeidsdeskundige ratelt verder: “Ik ga bij het WUV een herkeuring voor u aanvragen. (Een herkeuring?!? Er verschijnen spontaan rode vlekken in mijn nek.) Binnen nu en twee maanden krijgt u een oproep. Een prettig dag nog verder.” (Nou mijnheer de arbeidsdeskundige, die prettige dag heeft u zojuist vakkundig om zeep geholpen.)

*WGA staat voor Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsongeschikten. (Als het WUV denkt dat je nog beter wordt, je moet dat echt heeeel ruim zien.)
*IVA staat voor Inkomensvoorziening volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. (Als het echt nooit meer goed met je komt.)

17 opmerkingen:

  1. Zo hé dat hakt er even in zo een telefoontje.
    Eigenlijk niet normaal dat je er zo mee overvallen wordt.
    En de rode plek in de nek kan ik mij helemaal voorstellen.
    Denk je dat je daar wel klaar mee bent. Heb er eigenlijk geen woorden voor want ook ik ben erg verbaast erover.

    Heel veel sterkte en dikke knuffel.
    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje zeg, ik kan me voorstellen dat dat inderdaad geen prettig telefoontje is om mee op te staan... Hopelijk ben je er inmiddels weer wat van bijgekomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een heel klein beetje wel, maar het hangt de hele dag toch ergens in mijn hoofd...

      Verwijderen
  3. Ai,ai hetzelfde verhaal als bij mij en begint het getouwtrek om wie betaald de uitkering. Een WGA wordt betaald door de verzekeringsmaatschappij en IVA door het WUV. Het WUV wil je dus absoluut niet in de IVA hebben en de verzekeringsmaatschappij wel en dit allemaal over onze rug heen en een hoop spanning waar je je ook niet beter door voelt. Sterkte hoop dat de herbeoordeling snel komt vooral omdat je nu in een mindere periode zit, werkt het ook eens een keer in je voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had dus werkelijk waar geen idee dat de verzekeringsmaatschappij mijn uitkering betaalde. Alleen al bij het idee dat het opnieuw zo'n getouwtrek over mijn rug wordt krijg ik buikpijn. Echt zo geen zin in.

      Verwijderen
  4. ja dan zit je meteen op de kast en zie dan maar weer eens van die kast af te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal van die kast gaat voorlopig niet meer lukken ben ik bang.

      Verwijderen
  5. Afgrijselijk. Op zo'n telefoontje zit je echt te wachten. NOT. Zouden die mensen van zichzelf doorhebben dat ze slecht-nieuws-mensen zijn? Hoe en wat het precies met uitkeringen in elkaar zit, weet ik niet, maar medemenselijkheid moet je toch in elke tak van beroep op kunnen brengen? Ondertussen zit jij met de scherven. Hopelijk ben je weer een klein beetje over de schok heen...
    Liefs en een knuffel,
    Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mirjam. Ik ben over de ergste schrik heen maar het zit wel iedere dag in mijn achterhoofd.

      Verwijderen
  6. Poeh! Wat een gedoe zeg! Kan me voorstellen dat je daar niet op zat te wachten. Hopelijk ben je een beetje over de schrik heen.
    En sterkte er verder mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He? Ik wist niet dat jij binnen de nieuwe regeling viel, dacht altijd dat jij een uitkering volgens het oude WAO had? Tjee wat schrikken zal dat zijn geweest. Dat dit telefoontje je overdonderde en als een blikseminslag insloeg, ja dat geloof ik meteen. Ik krijg er al de kriebels van, laat staan hoe het voor jou moet zijn geweest en nog. Heel veel sterkte!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Thea. Ik ben na drie jaar mislukt re-integreren in september 2012 tijdelijk afgekeurd en dus viel ik in de nieuwe regeling.

      Verwijderen
  8. Dat is de zoveelste "verrassing" waar je niet op zit te wachten. En die rode vlekken krijg ik al als ik je verhaal zit te lezen. Veel sterkte, dit zal nog wel een tijdje blijven sudderen ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, wat raar zeg!!! Sterkte met de herkeuring... alsof wuv daar op zit te wachten trouwens. Die moeten dit jaar nog 200.000 wajongers herkeuren, waarvan ik er ook eentje ben, jippie jee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oei... dit is precies het verhaal van mijn vader. Ik hoop alleen voor jou dat het in jouw geval wél positief uitpakt. Tip! Doe je nog slechter voor dan je je sowieso al voelt!!
    Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen