zondag 30 maart 2014

Alternatieve hocus pocus

Met enige regelmatig babbel ik in de supermarkt met iemand die ik nog ken van de basisschool van mijn kinderen. Ze is voor haar aandoeningen onder behandeling bij een kruidenvrouwtje en natuurlijk leek haar dat ook wel wat voor mij. Maar zoals ik al eerder schreef, ik ben niet zo van de hocus pocus. Doch desparaat als ik was heb ik in het verleden toch wat alternatieve tovenarij geprobeerd.

Ruim tien jaar geleden maakte ik kennis met homeopathie. Ik voelde me een hele poos niet fit maar volgens de huisarts was ik kerngezond. Daarom ging ik op zoek naar iemand die beloofde me wel beter te kunnen maken. De homeopaat zag er uit of hij in het hippie tijdperk was blijven hangen, maar zoals de meeste alternatieve therapeuten nam hij alle tijd voor mij. Ik kon er mijn verhaal kwijt en dat was fijn, maar de theorie achter de vele vage korreltjes en vieze druppeltjes heb ik nooit begrepen.
Jaren later, toen nog steeds geen mens wist wat ik mankeerde, ging ik naar een osteopaat. De behandelingen waren prettig, een beetje duwen, trekken en masseren door een niet onaantrekkelijke man J. Het leek nog het meest op fysiotherapie en was zeker niet zweverig. Ik kwam er altijd wel relaxt vandaan, mijn klachten verdwenen er jammer genoeg niet door.
Als laatste ging ik naar een acupuncturist-mesoloog. Ik werd doorgemeten d.m.v. een koperen staafje wat ik persoonlijk nogal een twijfelachtig handeling vond. Vervolgens kreeg ik verschillende onduidelijke capsules en drankjes mee naar huis. Ook kreeg ik drie acupunctuurbehandelingen. Ik ben niet bang voor een beetje naald, maar deze waren soms echt pijnlijk. Alles bij elkaar was het voor mij de druppel om definitief een punt te zetten achter welke soort alternatieve hocus pocus dan ook. Ik ben er echt te nuchter voor.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb dezelfde bewandeld (met dezelfde drie alternatieve dingen) en ook dezelfde conclusie eraan verbonden. Er is wetenschappelijk aangetoond dat aandacht helpt bij genezing en dat mensen minder pijn ervaren. In sommige gevallen zullen sommigen best baat hebben bij het alternatieve gedoe. Maar ik houd het toch maar bij de regulieren en leg me erbij neer dat ik niet zal genezen... in dit leven (grapje dat laatste:)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook al talloze "geneeswijzen" geprobeerd tegen mijn dagelijkse hoofdpijnen en daarnaast ook nog migraine, maar het heeft allemaal niets geholpen. Dus het is slikken en weer doorgaan, hopen dat het ooit eens ophoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's wel heel erg balen Isis. Ik weet dat er veel mensen zijn met dagelijks hoofdpijn die ook nog steeds geen oplossing hebben gevonden. Sterkte ermee.

      Verwijderen
  3. Mijn ervaring is er heel anders in. En is het zeker geen hocus pocus.
    homeopathie heeft bij mij niks opgeleverd.
    Maar toen artsen niet wilde kijken/helpen en nee het had niks ermee te maken dat ze het niet wisten. Wat tegenwoordig bij veel de diagnose is die ze bij vele stellen.
    Ben ik naar een huisarts gegaan, ja een echte huisarts die vrijgevestigd is. Die doet ook aan kruiden en al het andere. Natuurlijk is niet alles na een maandje kruiden slikken over, maar ik ben wel uit de rolstoel gekomen. Mijn weerstand was extreem laag en vanaf die tijd is het verbeterd. Ik kon nog geen eens meer bij mensen in de buurt komen die ziek waren, want dan had ik het ook.
    acupunctuur heb ik ook gedaan en zeker heeft het bij veel klachten geholpen. Als ik ongesteld moet worden heb ik geen buikpijnen, rugklachten of hoofdpijn meer. Helaas moest ik er even mee stoppen omdat ik ging verhuizen.

    Misschien heb ik dan de juiste tovenaars gevonden.
    Iets wat al duizenden jaren bestaat wil ik toch best uit proberen. Want de alternatieve zijn dan misschien hocus pocus, maar zij niet weten hoe ik de artsen in ziekenhuizen of anders zou moeten noemen, want daar ben ik nog geen een keer bij geholpen en ben er zeker niet de enige in want ik hoor niks anders om mijn heen.

    Maar goed dit is mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het laatste gedeelte is niet echt duidelijk geschreven.
      Ik bedoelde te zeggen dat regulieren artsen mijn geen steek verder hebben geholpen en daar ben ik niet de enige in, die zijn meer hocus pocus voor mijn.

      Verwijderen
    2. Haha Debby, je hebt gelijk dat veel reguliere artsen misschien nog veel meer hocus pocus zijn. Maar jouw en mijn ervaringen met de alternatieve geneeskunst zijn natuurlijk heel persoonlijk. Ik hoor wel vaker dat mensen net als jij er wel baat bij hebben gehad en dat is natuurlijk hartstikke fijn.

      Verwijderen
    3. Het is ook persoonlijk. Ik hoop voor jou dat je een regulieren arts vindt op een gegeven moment die je wel verder kan helpen, als je daar weer eens heen wilt gaan.
      Maar mijn arts is regulier, want die heeft mijn ook doorgestuurd naar ziekenhuizen voor onderzoeken, alleen hij gelooft ook in meer dan medicijnen die gemaakt worden door fabrieken en heeft recepten uitgeschreven van een natuurapotheek.
      Het verschil met deze huisarts waar ik dan wel 2 uur voor moet rijden 2 uur heen en 2 uur terug, is vrijgevestigd maar hij heeft gewoon zijn opleidingen gehad en is in het begin huisarts geweest zoals mijn huisarts nu is.

      En het is inderdaad hartstikke fijn en ben er ook blij mee. Had niet geweten hoe mijn leven er dan nu uit had gezien als ik dat niet gedaan had. Wil het ook niet weten.

      Verwijderen
  4. Ik heb zo'n beetje dezelfde volgorde aan hocus pocus achter de rug. en misschien nog wel eentje extra. Geen van allen heeft het me iets opgeleverd. Mijn moeder vindt dat ik naar een paragnost of een ander zweverig medium moet, maar ik begin er niet aan. Vooral van de acupuncturist heb ik nog weleens slapeloze nachten. Wat een wilde hork die kerel. Ik ben best een doorzetter maar bij hem had ik het snel bekeken. Maar het is wel waar wat je al schrijft: over het algemeen hebben alternatieve therapeuten tijd en aandacht voor je. Jammer dat je er alleen niet van opknapt!
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook niks met van die alternatieve dingen. Zeker niet mensen die denken dat ik wel eventjes van mijn coeliakie kan genezen door bijvoorbeeld acupunctuur. Erg irritant. Het enige waar ik trouwens baat bij heb gehad zijn van die homeopatische korreltjes tegen zonneallergie! :P Had ik niet verwacht, maar het was een erg fijne ontdekking!

    BeantwoordenVerwijderen