zaterdag 8 februari 2014

Over een persoon die het maar niet wil snappen

Dit weekend had ik opeens twee afspraken in mijn agenda. Op zaterdag een barbecue van iemand die vijftig wordt, en zondagmiddag een gewone koffie-klets-visite met een klein groepje vrienden. Ik werd al niet blij van het feestje op zaterdagavond, maar van de wetenschap dat ik de volgende dag weer ergens fris en fruitig zou moeten verschijnen raakte ik lichtelijk in paniek. Daarom wilde ik de afspraak op zondag graag een week verschuiven. Ik legde de vrienden uit dat ik na de barbecue zeker twee dagen gevloerd zou zijn en hoopte op begrip. Maar wat een misvatting bleek dat. Een van hen deed akelig moeilijk.

Ik was er eigenlijk meteen klaar mee en heb er weinig woorden aan vuil gemaakt. Ik moet regelmatig vragen of men rekening met mij wil houden en dat is nooit fijn. Het lijkt al snel of het altijd om mij draait. Ik begrijp heus dat het niet leuk is om rekening te moeten houden met mijn beperkingen. Ik vind het zelf namelijk ook niet leuk. Maar na ruim vier jaar ga ik het niet opnieuw uitleggen. Ik denk dat het kwartje bij deze persoon nooit gaat vallen. Omdat ik geen zin had om op het laatste moment alsnog te moeten afzeggen heb ik dat maar meteen gedaan. Als men denkt geen rekening met mij te hoeven houden dan ga ik net zo lief niet. Toch was ik er stiekem best van over de flos.
Gelukkig was er een vriendin die haarfijn aanvoelde wat er speelde en er op tactische wijze voor zorgde dat de afspraak alsnog werd verzet. Zo kan het dus ook.

17 opmerkingen:

  1. Er hoeft er maar een te zijn die het haarfijn aanvoelt en dat maakt het achteraf gelukkig allemaal goed. Heerlijk dat je zulke vrienden hebt. Lekker van genieten van de BQ en volgende week koffie-klets-afspraak.

    Misschien komt er toch een dag dat je niet zo een strijd moet voeren en dat het allemaal vanzelf gaat. Het blijft moeilijk ook al probeer je er niet meer die energie in te steken.

    Fijn weekend
    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De winterbarbecue was inderdaad leuk maar ik was heel blij dat ik de volgende dag niets hoefde.

      Verwijderen
    2. Fijn dat je hete leuk gehad hebt. En helemaal fijn dat er een toch heel oplettend was en er wat aan deed. Kan je mooi straks ook genieten van de koffie-klets-afspraak.

      Verwijderen
  2. Ik zeg exit met dat lastige figuur. Zonde om daar zelf nog energie in te steken. Zó jammer, onbegrip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die vriendin is dus een echte Vriendin, en goud waard! Ik loop er ook elke keer weer tegenaan. Zelf wil je de laatste zijn die afzegt, maar door omstandigheden ben je steeds de eerste. Alsof je dat voor je plezier doet, grrr!
    Laat je niet klein krijgen, daar ben je te lief voor :D
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Mirjam, alsof je voor je plezier afzegt.

      Verwijderen
  4. Gelukkig dat je nog terecht kunt bij je echte vrienden, zij kennen je door en door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans, ben je er weer, ik had je gemist!

      Verwijderen
  5. Dit soort dingen blijven inderdaad lastig. En sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen. Steek vooral geen energie in deze mensen, maar in mensen als je andere vriendin, die je wel rekening met je wil houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sommige mensen gaan het gewoon nooit snappen is ook mijn ervaring. Vervelend dat je het keer op keer moet uitleggen. Wat zul je daar moe van worden. Groetjes Merel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken dat maar al te goed... mijn eigen vrienden zijn gereduceerd tot praktisch 0. Ook omdat ik altijd kies voor mijn gezin als de energie te wensen over laat.. Jammer. Maar het is blijkbaar niet te doen voor velen, een beetje begrip :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. rete irritant en niet de moeite waard om wakker van te liggen, Maar ja dat doe je ondertussen toch. Want je hoopt toch nog af en toe iemand te kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er inderdaad stiekem toch een beetje van over de zeik.

      Verwijderen
  9. Zo leer je de (harde) andere kant van sommige mensen ineens kennen en dat is niet leuk.
    Zulke mensen zijn je beperkte energie niet eens waard.
    Goed van je dat je voor jezelf kwam.

    liefs Frederique
    http://frederiqueloveslife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je toch nog mensen om je heen hebt die wel begrijpen dat het anders moet. Alsnog veel plezier bij je koffie-klets uitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Er zullen altijd mensen zijn die het niet begrijpen [ ze mogen hopen dat zij niet chronisch ziek worden]. Jij -en paar geliefden- zijn de enige die het weten en de enige die daar actie op kunnen nemen.
    Afzeggen van leuke dingen horen daar bij, zo niet leuk. Fijn dat er ook vrienden zijn die het wél begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik begrijp je volkomen ik kan dat ook niet zoveel dingen achter elkaar dan ben ik kapot
    hebben zelf straks een feest want dan zijn mijn schoonloeders 60 jaar getrouwd feest is op een zondag van smiddags tot savonds laat schoon loeder zelf heeft denken ze een tia gehad en kan niks meer dus ik opperde al doe het feest smiddags van 3 tot 8 maar nee voor de buiten wereld moet het onwijs groot worden gevierd en ze zeggen dat zijn tijden voor oude mensen heb zelf in 2000 50 a 60 tias gehad in twee weken tijd en ben heel snel moe ben sinds ruim 5 jaar ook hart patient en heb een pacemaker en dit loopt ook niet geweldig ben met plaatsen bij elkaar al 5 keer geopereerd en heb ook al weer een nieuwe draad en nieuwe pacemaker gekregen vorig jaar maart
    dus mijn lijf zegt eigenlijk stik met dat feest ik hoef niet maarja wat moet ik hen twee kinderen en een man en het zijn zijn vader en moeder
    moeilijk allemaal en ook jij heel veel sterkte en ik begrijp je echt wel heb twee vriendinnen die ook chronisch ziek zijn en das wel fijn we hebben begrip voor elkaar
    groetjes tineke

    BeantwoordenVerwijderen