dinsdag 24 december 2013

Minder bewegen is goed voor mij

Nu ik weer terug ben van vakantie besef ik pas goed hoe erg ik aan een break toe was. De toestand omtrent het overlijden van mijn schoonvader, mijn frustrerende bezoek aan de neuroloog en de zwakke gezondheid van mijn moeder zorgde ervoor dat ik er behoorlijk doorheen zat. Lichamelijk maar ook mentaal. Al op de eerste dag dat we weg waren had ik minder klachten, best raar, of eigenlijk ook weer niet. Na tien dagen relaxen en alleen maar leuke dingen doen voelen mijn hoofd en lijf echt beter. Enkele Sjögrenlotgenootjes en ik waren al eerder tot de conclusie gekomen dat hoe minder we doen, hoe beter het lijf voelt. Natuurlijk begrijp ik dat beweging gezond is maar na inspanning voelt mijn lichaam zelden fijn. Met inspanning bedoel ik niet het gezellig rondje wandelen dat ik regelmatig doe, maar meer de energievretende verplichtingen in en om huis of bijvoorbeeld intensief sporten omdat je je conditie wilt verbeteren. Alle ideeën over meer beweging ten spijt, mijn lichaam voelt gewoon beter als ik de hele dag niks doe. Dat klinkt behoorlijk lui dus om misverstanden te voorkomen: behalve tijdens de vakantie wordt het hoofd daar meestal NIET blij van. Laat dat even duidelijk zijn.

Btw: Iedereen een mooi Kerstfeest en vooral en een zo gezond mogelijk 2014!

9 opmerkingen:

  1. Jij hebt inderdaad een zware en intensieve tijd achter de rug. Fijn dat je weer wat op kon laden en dan ook weer meer inzichten krijg met wat wel en niet meer kan.
    Jammer is het dat je erbij moet zetten dat het niks met luiheid te maken heeft. Ik begreep het gelijk en helaas vergeet ik zulke dingen er altijd bij te schrijven of te zeggen.

    Fijne kerstdagen en een goed met inzichten 2014.
    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook het meest gebaat bij reinheid, rust en regelmaat en het beperken van activiteiten... Toch vind ik het ook fijn als een klus gedaan is ipv dat ie me verwijtend aanstaart (dat hoofddeel vaart daar wel bij).
    Maar het huishouden en alles wat er bij komt kijken aan regeldingen met een kind en een man in ploegen, is al een Groot Avontuur voor mij ...
    Ik ben gestopt met mezelf lui noemen (ook al slaap ik regelmatig overdag), want soms voelt het als een marathon voor mij! (vooral geestelijk dan)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enne; jij ook fijne dagen!

    PS: Doe even rustig aan. Je hebt een zware tijd gehad! Zelfs gezonde mensen zouden nu uitgeput zijn, hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je lichaam jou vertelt dat het met rust beter functioneert, dan zou ik er maar naar luisteren. En wat anderen ervan denken of zeggen, daar moet je je niets van aantrekken. Zij voelen niet wat jij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor wie ben je je aan het excuseren eigenlijk? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euh, voor de grote boze bevooroordeelde, te snel conclusietrekkende buitenwereld? Nee, jullie hebben gelijk, maar het valt niet altijd mee daar boven te staan.

      Verwijderen
  6. Je moet doen wat het beste voor je lichaam is, en niet denken aan de mensen om je heen die van alles maar denken en zeggen over je... Jij voelt wat je lichaam nodig hebt. Fijn dat je even echt je rust hebt genomen, doe dat vooral vaker je lichaam vraagt erom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds ik het programma van Gupta volg, ben ik een hoop wijzer geworden over lichamelijke klachten en ze (proberen) te doorbreken. Afleiding is de beste medicijn, want dan ben je je veel minder bewust van je lichaam.
    Jij voelt zelf tot hoever je kunt gaan met je lijf, en dat je er alleen jezelf maar mee hebt door je grenzen te overschrijden. Weest gewoon LIEF voor jezelf, dan hou je het 't langst met jezelf uit!
    Lieve groeten Kakel

    BeantwoordenVerwijderen