vrijdag 2 augustus 2013

Stommetje spelen

Ruim twee maanden geleden schreef ik een brief naar mijn huisarts. Niet een klachtenbrief, maar meer het verhaal over wat er de laatste jaren met mij was gebeurd en hoe ik me daaronder had gevoeld. En dat was niet zo best. Hoewel niet noodzakelijk hoopte ik dat er een reactie zou komen, een opening voor een goed gesprek. (De communicatie met mijn huisarts over mijn malaiseklachten is een hele poos geleden min of meer geëscaleerd). Maar het bleef stil, een gemiste kans.   

Veranderen van huisarts dan maar? Ik heb de voor- en nadelen op een rijtje gezet. Hier in het dorp is de keuze nogal beperkt en eigenlijk ben ik er nog niet uit of ik er iets mee opschiet. Ik ben bang dat ze allemaal van hetzelfde soort zijn. Bovendien kom ik nauwelijks nog in de praktijk. Meestal weet mijn huisarts toch niet wat ik mankeer en in het zeldzame geval dat hij het wel weet is er geen therapie/medicijn voor of werkt deze bij mij niet. Vaak rommel ik zelf maar wat aan met fysio, smeerseltjes en pillen en bid heel hard dat het vanzelf overgaat.
Ik heb besloten om niet zelf een gesprek met mijn huisarts aan te vragen. Ik heb geen zin meer in moeilijke toestanden, dus kies ik op dit moment voor de makkelijkste weg en laat het maar zo. Geen idee of de eerstvolgende keer dat ik een afspraak heb hij iets gaat zeggen over mijn brief. Zo niet dan begin ik er ook niet over, spelen we lekker stommetje. Doen we net of ik verder kerngezond ben en er nooit vervelende discussies of een brief zijn geweest.
 

12 opmerkingen:

  1. Is dit de makkelijkste weg? Volgens mij toen je de brief schreef was dat de weg die volgens mij niet de makkelijkste is? Helaas lijkt het erop dat je deze weg zonder HA loop.

    Dat idee heb ik ook dat alle HA het zelfde zijn, vooral in een dorp, die zullen wel een soort van samenwerking hebben. Dat heb ik dan ervaren, misschien dat het anders is bij jullie.

    Ik steek kaarsjes aan voor je en bid net zo hard met je mee. Sterkte

    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad zo dat de huisartsen in ons dorp samenwerken en tijdens vakanties voor elkaar waarnemen. Die brief schrijven was inderdaad niet makkelijk maar uiteindelijk heeft het niets opgeleverd. Ik ben bang dat een eventueel gesprek ook niets oplevert.

      Verwijderen
  2. Slecht zeg. Als wij een brief/mail krijgen, sturen we altijd een reactie. Binnen 24 uur. En zo hoort het ook. Dus nee Debby: ze zijn niet allemaal hetzelfde ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas is het ook mijn ervaring. En jammer genoeg kan ik niet bij jullie in de praktijk komen, anders had ik het wel geweten met zo een HA.

      Verwijderen
    2. Haha, nee, je valt buiten ons werkgebied. Iets ;)

      Verwijderen
    3. Ik had in ieder geval gehoopt op een reactie zodat ik wist dat mijn brief was gelezen. Nu vraag ik me af wat er mee is gebeurd. Alleen door de assistente gelezen of ongelezen in mijn dossier gestopt? Geen idee...

      Verwijderen
  3. Ik vind het een slechte manier van met patiënten omgaan. Ik zou me dus niet meer op mijn gemak voelen bij zo iemand. Maar van HA veranderen kan een optie zijn, maar dan moet je weer helemaal opnieuw gaan beginnen en is dat het waard. Een lastige keuze vind ik, maar ja ik hoop dat jij je er wel bij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook erg lastig. Ik heb jaren een prima band gehad met mijn huisarts en kon goed met hem praten. De sporadische keer dat ik nu bij hem ben zijn de gesprekken kort en wordt er niet meer dan het hoogstnoodzakelijke gezegd. En dat is niet fijn.

      Verwijderen
  4. Stommetje spelen is soms nog niet zo verkeerd ;(. Bah. Succes met je keuze en hopelijk pakt ie goed uit voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moeilijk ik begrijp je, ik heb vorig jaar een gesprek gehad en mijn huisarts verteld dat ik het idee had dat hij mij niet serieus nam. Hij legde toen uit dat hij dat zeker wel deed maar het soms zo moeilijk vond dat hij mij niet kon helpen, en dat hij het frustrerend vond geen antwoorden te hebben op mijn vragen.
    Sindsdien gaan wij beter met elkaar om.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Karin,
    tijdelijk reageer ik even niet. Ik zit in een dal en heb een ideeendroogte, maar op je blog(s) wil ik toch even reageren.

    Mijn huisarts zou ongetwijfeld net zo "snel" als de jouwe reageren. De huisarts is er ook niet voor de patienten, nee, de patienten zijn er voor de huisarts. Maar er zijn uitzonderingen! Ik heb een hele meegaande en meedenkende internist http://www.hennemannkliniek.nl/
    Niet dat hij me van mijn me/cvs kan genezen, maar zijn wil is er, en dat maakt toch een wereld van verschil.

    Ik heb altijd wel een geschikt antwoord klaar. En ook overal. Behalve als ik bij de huisarts naar binnen stap. Idioot he?
    Laat je niet klein krijgen!
    Sterkte en alle goeds
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam, balen dat je in een dal zit, hopelijk gaat het snel weer wat beter. Meedenkende/meevoelende artsen zijn een zeldzaam soort en zijn dus goud waard. Ik heb op je link gekeken maar op dit moment wil ik helemaal niks, alleen maar rust. Wel bedankt voor je tip want ik hou het zeker in mijn achterhoofd. Hou je taai, liefs Karin

      Verwijderen