woensdag 8 mei 2013

Dyscalculie en auto rijden

Al jong bleek dat dochterlief geen rekenwonder was. Ook na veel oefenen bleef twee keer vier gewoon zes, vijf plus zeven steevast dertien, en na kwart over twee volgde immer tien voor half twee (want die grote wijzer liep gewoon door toch?). Ofschoon ik de leerkracht van de basisschool persoonlijk heb moeten aanduwen bleek na testen dat er een serieus rekenprobleem was.

Op de middelbare school moest het wiel opnieuw worden uitgevonden maar uiteindelijk kreeg dochterlief een tijdelijke dyscalculie verklaring. Echter wiskunde en inmiddels ook natuurkunde bleven voor haar hocus pocus. Voor een VWO diploma zou ze minimaal een vijf voor wiskunde moeten scoren en dat werd duidelijk nog een hele kluif. We besloten om haar de overstap van 3 VWO naar 4 Havo te laten maken. Alle vakken met cijfertjes en ruimtelijk inzicht konden de prullenbak in. Nooit meer bijles en jeetje, wat gaf dat een rust.  
Uitgezonderd het feit dat de combinatie een gat in je hand en het slecht kunnen omgaan met geld niet handig is – ze kwam ooit thuis met een DVD-box à 125 euries - verdween het dyscalculieprobleem langzaam maar zeker uit beeld.
Vorige week deed dochterlief een tussentijdse toets voor haar rijexamen. Ze vindt autorijden leuk en was er zelf van overtuigd dat het wel goed ging. Echter diep bedroefd en in tranen kwam ze thuis. Dat doet pijn in moeders hart. ‘Heeft geen ruimtelijk inzicht, geen links-rechts oriëntatie en kan geen afstanden inschatten’ vermeldde het CBR-formulier. De examinator had hier bovendien flauwe grappen overgemaakt en dochterlief kon hem wel wurgen. Haar rijinstructrice opperde dat het een en ander samenhangt.
Dyscalculie.
Bam.
Dacht ik toch echt dat we dat hoofdstuk hadden weg gegumd, maar nee het is weer terug van weggeweest. Dat gaat nog een hoop tijd, frustratie en geld kosten.
 

11 opmerkingen:

  1. Zeer lastig en vervelend idd. Ik heb er ook last van, in zekere mate. Draai ook altijd cijfers om. Met recepten, pak ik dus altijd een rekenmachine, wil daar geen fouten in maken.

    Het is wel leuk om met mij Monopoly te spelen, ik geef altijd teveel geld terug. 200.000 ipv 20.000 enzo ;)

    Jill is helaas erfelijk belast en snapt ook veel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wel je rijbewijs gehaald zonder noemenswaardige problemen?

      Verwijderen
  2. He, dat zijn vervelende situaties voor je dochter. Ik hoop dat ze alsnog haar rijbewijs kan halen. Zonder de flauwe grappen van de rij instructeur dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is de rijinstructieve gewoon een aardig sympathiek mens. Het was alleen de examinator die zo vervelend deed.

      Verwijderen
  3. Wat vervelend zeg, maar had de rij instructeur dit niet eerder opgemerkt? Ik heb nl ook geen rijbewijs, wel op les geweest maar al gauw werd het duidelijk dat ik geen ruimtelijk inzicht heb, links rechts door elkaar heen haspel ,ik had vast heel veel kwaliteiten volgens de instructeur maar moest auto rijden maar links laten liggen, ja daar waar de duim rechts zat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rijinstructrice had dit inderdaad al eerder opgemerkt vandaar ook de tussentijdse toets. Normaal doet ze dat nooit. Maar dochter had gehoopt dat het allemaal wel meeviel en dat was dus zeker niet het geval. Ik hoop dat met een aantal lessen erbij ze uiteindelijk toch haar rijbewijs haalt.

      Verwijderen
  4. Heel frustrerend en als moeder wil je dat je kind besparen. En ze heeft nog zo'n lang leven voor zich... Ik hoop dat ze met doorzettingsvermogen nog heel ver komt, want dat je dochter dat heeft is voor mij zo klaar als een klontje!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je lieve reaktie Mirjam. Gelukkig heeft ze een heel aardige rijinstructrice dus we gaan er van uit dat het op den duur toch wel goed komt.

      Verwijderen
  5. Wat een akelige nare examinator zeg. Bah! Fijn dat ze zo een fijne rijinstructrice heeft die er met haar samen werk van gaat maken. Ik geloof dat dit helemaal goed gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Karin,

    Ik kwam hier via een andere blog en ik struikelde over het verhaal van je dochter.
    Het komt me allemaal ontzettend bekend voor. Ik heb namelijk ook dyscalculie en dan, om het maar even zo te noemen, in een extra zware variant. Ik pin elke week een X bedrag, waar ik me aan houd, anders is mijn hele rekening leeg aan van alles en nog wat omdat ik de prijzen niet goed kan inschatten.
    Ik heb heb een hele hoop problemen door dat stomme niet kunnen rekenen, mijn rijbewijs is daar achteraf er ook een geweest.

    Ik had en heb nog steeds geen ruimtelijk inzicht, maar door met de fiets te oefenen ging dat steeds beter.
    Links en rechts loste ik op door links mijn opvallende blauwe horloge te dragen, zo kon ik als de examinator zei links, snel op een arm kijken en als ik blauw zag was het die kant.
    En afstanden schatten, kan ik ook niet. Maar was ook met oefenen op de fiets net genoeg om het roze papiertje te kunnen halen.

    Als je meer vragen hebt of iets anders, ik heb mijn email adres achter gelaten. hemelsvuur (at) hotmail (punt) com

    Groetjes
    Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Katinka, dankjewel voor je reactie! Ik zal het zeker onthouden en mailen als ik vragen heb, erg lief.

      Verwijderen