maandag 13 mei 2013

Buuf

Buurvrouw en ik wonen al heel lang naast elkaar, ik ben zelfs de tel kwijt hoelang. We lopen elkaars deur niet plat, maar de relatie is goed. Ik weet dat als de nood aan de man komt ik altijd bij haar terecht kan en omgekeerd. Al geruime tijd zit buuf ziek thuis. Ze heeft vage klachten waarvoor geen duidelijke oorzaak is gevonden. En dan heb je een probleem zo weet ik uit ervaring.

Omdat ze een hele poos geleden door een suffe automobilist van haar fiets is gereden, is de diagnose tegenwoordig whiplash. Helaas voor haar zie dat je niet aan de buitenkant, noch aan de binnenkant, niet op een foto en niet in het bloed. Vervelend gevolg is dat veel zorgverleners dan constateren dat je niets mankeert. Tenminste, niet lichamelijks. Zo ook die van buuf.
Haar omgeving echter, weet des te beter wat ze mankeert, het zit namelijk tussen haar oren. Een burn-out, want dat blijkt nog steeds mateloos populair onder alle wannebe-dokters. Bovendien weet opeens ook iedereen wat goed voor haar is, wat ze beter wel en wat ze zeker niet moet doen. Ongevraagd krijgt buuf talloze adviezen.
Buuf wordt heel boos en opstandig van al die betweters die zich met haar bemoeien. Ze vraagt zich af waarom men niet gewoon zeggen: ‘wat vervelend voor je dat je al zolang ziek bent’. Dat blijkt voor veel personen heel erg moeilijk.
Omdat we tegenwoordig beiden ziek thuis zitten – zou het besmettelijk zijn ;p - komt buuf wat vaker langs. We drinken thee en ze vertelt over haar frustraties. Ik luister en hou mijn mond, zeg alleen maar dat ik haar begrijp. Als geen ander.

10 opmerkingen:

  1. Een whiplash is naar. Ik heb er ook een jaar last van gehad nadat ik van een paard gevallen was met mijn kop in het zand.

    Het is nogal pijnlijk en vervelend, al die "vage" klachten die er bij komen.

    Fijn voor de buuf dat ze lekker stoom kan afblazen bij jou.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een buurvrouw die met gezondheidsproblemen kampt en bij mekaar vinden we een luisterend oor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja wat zou ik hier nu op zeggen? Alleen dat het bekend is het gehele plaatje, vooral hoe andere reageren erop. En zie daar maar eens vanaf te komen.

    En jij weet als geen anderen hoe fijn het is om eens een luisteren oor te krijgen. Fijne buuf heeft de buuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naar voor de buuf, en wat fijn dat jij een luisterend oor kan bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar ik ook wel kwaad om wordt is dat er gezegd wordt dat het bloed goed is. NEE, dat wat oderzocht is, is goed. Maa er zijn nog meer dingen te onderzoeken. Die artsen doen wat standaard dingen omdat ze het volgens mij zelf niet snappen.

    En soms zeggen de uitslag is goed maar bij laag of hoog normaal kan iemand zich ook niet goed voelen.

    Zo dat heb ik maar weer eens gezegd. ( Heb geleerd voor medisch analiste dus weet waar ik gegevens moet zoeken)

    Mary Janson

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Bloed is goed" is hier thuis echt een dooddoener geworden.

      Verwijderen
    2. mijn moeder krijgt bij de huisarts uitalg van bloedonderzoek: Het is goed hoor.\

      Een paar weken later bij de huisarts: O uw cholesterol is wat hoog.
      Vergeet ze te vragen hoe hoog. Maar ze zegt wel dat de vorige keer alles nog goed was.

      Uiteraard krijg je dan geen antwoord meer.

      Mary

      Verwijderen
  6. Heel vervelend die vage klachten en de "begripvolle" medemens. Gelukkig weet jij beter en kun je een luisterend oor bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja erg, hè? Alsof het allemaal nog niet rot genoeg is. Een hele aanwinst voor je buuf dat ze bij jou terecht kan. Ondanks en dankzij je eigen ongemak! Wens haar sterkte en liefs voor jezelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hee, ik kom net via via op je blog. Lief dat je voor je buurvrouw een luisterend oor bent. Hopelijk knap jij ook snel op!

    BeantwoordenVerwijderen