zaterdag 27 april 2013

Prikkelbaar

Mijn maag en slokdarm zijn goedgekeurd. Ook uit de biopten kwamen geen nare zaken tevoorschijn. Ik heb waarschijnlijk een prikkelbare maag, net zoiets als mijn ook al prikkelbare darm. Maar, zo vervolgde de MDL-arts, daarmee zijn de klachten nog niet weg. Ik rolde bijna van mijn stoel toen hij dat zei. Een arts die je niet wegstuurt als er niets te vinden is. Ze bestaan, echt waar, wat een schatje.

Hij schreef een recept voor Pariet, een – voor mij de vierde soort - maagbeschermer waarmee hij goede ervaringen had. De MDL-arts drukte me bovendien op het hart dat het alleen dit merk mocht zijn, en dat ik me niet moest laten afschepen met de goedkopere variant Rabeprazol. Op het recept kwamen twee rode stempels met de tekst ‘medische noodzaak’ en ‘specialit√©’, de toevoeging ‘chronisch gebruik‘ en een fraaie handtekening en daardoor zag het geheel er nogal gewichtig uit.
De apothekersassistente was echter totaal niet onder de indruk. Streng sprak zij mij toe dat ik toch echt eerst 15 dagen het b-merk moest proberen à 16 euries. Mijn argument dat ik geen geld wilde betalen voor een medicijn dat volgens de MDL-arts voor mij niet geschikt was werd zonder blikken of blozen van tafel geveegd. Dan had hij maar een machtiging moeten schrijven, want zo werkte dat tegenwoordig, en volgens haar wist die domme MDL-arts dat ook heus wel.
Een telefoontje naar het ziekenhuis zorgde dat de machtiging snel werd gefaxt, de medicijnen zouden klaar staan. Moe maar opgelucht arriveerde ik voor de tweede keer die dag bij de apotheek. Echter nu vertelde een andere tijgerin assistente dat ik toch eerst het b-merk moest proberen. Die machtiging kon wat haar betreft de prullenbak in. Regels zijn regels, met de rest had ze niets te maken.
Wordt vervolgd.

6 opmerkingen:

  1. Vermoeiend kan niet anders zeggen. Of het nu doktersassistentes zijn of bij de apotheek, ze weten het altijd beter dan de arts zelf. Die discussies die er altijd gevoerd moeten worden.

    Maar natuurlijk mooi dat er niks ernstigs gevonden is en dat er dan ook nog een arts is die zegt dat het niet wilt zeggen dat je niks mankeert. Dat is pas goed nieuws.

    Ik ben blij voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet met je eens Debby. Helaas worden wij streng gecontroleerd door de zorgverzekeraars. Die zijn namelijk de baas op dit moment. Fouten die wij in hun ogen maken door bijv een duur merk mee te geven, worden ons echt aangerekend. Vind je het gek dat we die regeltjes zo streng naleven? Er is echt geen assistente bij die er op uit is expres zo moeilijk te doen. Want het levert ook voor hen (en mij dus ook) alleen maar vervelende discussies op. Op zijn minst...

      Verwijderen
    2. Dat mag natuurlijk, niet mee eens zijn. Helaas is mijn ervaring toch heel anders met assistentes. Jammer dat ik jouw niet tegengekomen ben;-)
      Het klopt dat de zorgverzekeraars ermee bemoeien, is niet altijd geweest.

      Verwijderen
  2. Wat een ellende zeg!! Ik hoop dat je snel het goede merk krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OMG, wat een stekels van assistentes. Dat soort zou toch verboden moeten worden! Heb je hulp nodig? Ik lust ze rauw! Ondertussen zit jij er mee, ik weet er alles van... Ik ben in afwachting van het vervolg.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen