donderdag 6 december 2012

Vier gouden tips voor de nieuwbakken patiënt


Nu Lief alweer enkele weken ziek is lijkt het soms wel of ik in een herhaling van een slechte film ben beland. Mijn eigen film dus. Uit de verschillende onderzoeken is helaas nog steeds geen wetenschappelijk onderbouwde diagnose getoverd. En dat is best heel frustrerend. Maar Lief heeft het geluk een ervaringsdeskundige aan zijn zijde te hebben. Daarom heb ik vier gouden tips voor hem verzameld.
1. Neem je ziektegeschiedenis met je klachten en al je andere ellende op en zet het op een USB-stick. Na tien keer hetzelfde verhaal te hebben verteld aan iedere verse hulpverlener komt dit namelijk je strot uit. Het is bovendien aan te bevelen om het een en ander ook op papier aan te leveren aangezien niet alle artsen het talent bezitten om goed te luisteren.
2. Pas op voor bemoeizuchtige personen die denken te weten wat goed voor je is. Ze doen alsof ze het beste met je voor hebben maar blijken uiteindelijk een gevaarlijk soort. Ga niet in op adviezen welke vage genezers je zou moeten bezoeken, wat voor vieze druppeltjes je zou moeten slikken of wat voor zweverige therapieën je zou moeten gaan doen. Je wordt er zelden beter van, meestal wel armer.
3. Blijf ook ver uit de buurt van personen die de conclusie trekken dat als er geen diagnose is, het dus wel psysisch zal zijn. Met name de burn-out is tegenwoordig erg populair. Onderzoek door mij persoonlijk heeft uitgewezen dat deze typetjes meestal zelf niet helemaal sporen. Bovendien ontwikkel je al snel een allergie tegen deze betweters. Ze zijn doorgaans erg vasthoudend en in noodgevallen is het dan ook toegestaan ze een enorme hengst te verkopen.
4. Blijf vooral ademen.

11 opmerkingen:

  1. Gatverdamme, ik vind het zo rot voor jullie. Het enige geluk bij een ongeluk, ben jij idd. Met je ervaring. Bah... Sterkte daar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, maar het komt best goed met ons, denk ik.

      Verwijderen
  2. Die laatste, lijkt zo vanzelfsprekend, blijkt het lastigst. Veel sterkte jullie. Ik gun jullie gezondheid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief van je. Jij ook zo gezond mogelijk blijven hè.

      Verwijderen
  3. Wat vervelend voor jullie zeg! Wel handige tips trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej, moet jij geen taartjes eten vandaag i.p.v. blogjes lezen :).

      Verwijderen
  4. Balen dat nu ook je lief dit moet meemaken.
    Je vergeet een gouden vijfde tip die je zo te lezen wel toepast: hou de humor erin, zo doorsta je het beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, maar nieuwe tips van ervaringsdeskundigen zijn altijd welkom ;)

      Verwijderen
  5. Hallo Karin,

    Ook ik heb het zelfde mee gemaakt. Het is inderdaad heel verstandig om alles op stick te zetten.Maak ook een dossier aan voor alles wat jullie hebben gedaan en nog moeten doen.
    Je kunt het dan zo over leggen als er om wordt gevraagt.
    Heel veel sterkte verder.
    "vlinder"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar. Veel klachten/problemen en geen oorzaak vinden.

    Heb zelf een vitamine B12 tekort en ben redelijk snel goed behandeld maar velen (te lezen op het forum van de stichtin B12 tekort) niet.
    Wel dure onderzoeken maar een injectie van een euro kan niet.

    misschien ook voor jullie eens interressant om op die site te kijken.
    Ook B12 "patienten" zijn onzichtbaar ziek.
    Mary

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja...ik had hetzelfde stukje kunnen schrijven. Vermoeidheid, depressie, slecht slapen. Als er geen naam aan gegeven kan worden, ben je óf een aansteller óf lui. Iemand heeft al eens tegen me gezegd, dat zij dezelfde klachten als mij heeft, maar dat zij gewoon doorgaat met werken.

    Ik word er tegenwoordig steeds handiger in: mensen die me raar behandeling laat ik vallen. Ik ben ook maar een mens. En mens zijn is niet altijd even makkelijk ;-)

    Sterkte voor jullie allebei. Zolang jullie in elkaar blijven geloven, kunnen jullie heel de wereld aan.
    Liefs, Kakel

    BeantwoordenVerwijderen